Categories Diety a výživové směry, O výživě

Proč se vykašlat na rychlodiety a výzvy

Posted on
Proč se vykašlat na rychlodiety a výzvy

Několikadenní stravovací a cvičící výzvy shlíží z lesklých titulek časopisů i příspěvků influencerů. Vždy se s nimi roztrhne pytel z kraje roku a v posledních měsících se hlásí o slovo možná i díky lockdownovému bezčasí a nudě. Co vám mohou přinést a proč je letos ignorovat?

Od slávy tukožroutské polévky populární v devadesátých letech uplynulo hodně vody a většina lidí už tak nějak tuší, že drastické jednostranné diety a hladovky nejsou tou nejvhodnější cestou, jak zhubnout. Když se ovšem taková dieta nazve “výzvou”, hned to zní o něco lépe. V takové výzvě totiž nejde jen o to “držet dietu”, ale o to “dokázat to”. Z diet tedy máme soutěže. Z dřepování zase zábavu. 

Stravovací výzvy, které zaplavily sociální sítě

  1. Slibují hubnutí, očistu organismu a/nebo stravovací “restart”.
  2. Staré dobré vyřazení celých skupin potravin (cukry, tuky, lepek, mléčné výrobky, maso, ovoce, apod..) nebo některých potravin (ze zeleniny se nesmí jíst škrobnaté druhy a rajčata)
  3. Trvají jen omezenou dobu (30 dní, 6 týdnů, 3 měsíce, apod.) Kdykoliv je ale můžete zopakovat.
  4. Zakládají se na vzájemné podpoře skupiny lidí, kteří do výzvy “jdou”.
  5. Absolutně vás nenaučí správnému stravování.
  6. Kromě dalších x dní/týdnů nevhodného stravování vám nic nepřináší.
  7. Nenaučí vás budovat si vztah k vlastnímu tělu.

Výživová challenge je ve světě skutečné výživy v podstatě něco jako müsli tyčinka Fly ve světě potravin. A myslím tu v jogurtové polevě. Je to levný, rychlý, není to moc dobrý, člověk má hlad, složení stojí za prd a zdravotní benefity jsou nulové. A vy si ve finále říkáte, že vám to ani moc nedalo.

Podívejte se, jestli je lepší mražené nebo čerstvé ovoce. Článek najdete přímo TADY >>>

Chcete něco změnit? Cesta vede jinudy

Ať už se chystáte přihlásit na jazykový kurz, chcete začít cvičit nebo obrátit svůj jídelníček vzhůru nohama a nastavit životu řád, motivace je důležitá. Už od začátku byste ale měli vědět, proč se do takové výzvy pouštíte. Chcete něco změnit? Prima, cesta ale vede jinudy, než přes “instavýzvu”. Změna by měla být dlouhodobá a mělo by vám v ní být příjemně. Jinak se budete za pár měsíců cítit opět zralí na další “challenge” a dietu.

Přestože všichni, kteří podobné challenge, diety a detoxy propagují, slibují, ze z vás třicetidenní dieta udělá zcela nového člověka, který bude najednou jíst správně už navždy, není to pravda. Kromě plnění striktních zákazů, povinností a úkolů vás totiž žádná výzva zdravému stravování nenaučí. Po jejím skončení se máte dvě možnosti. Buď se můžete pustit do další diety nebo se stravovat stejně jako předtím. A ani jedna není dobře.

Než se tedy pustíte do dalšího experimentu, který proběhl Instagramem nebo Facebookem, zeptejte se sami sebe. Co člověku přinese třicet dní, kdy ze stravy bezdůvodně vyřadí XY potravin, aby se po skončení výzvy opět postupně vrátil k tomu, jak se stravoval na začátku?

Já jsem pár bodů našla.

1) Neodůvodněný strach z některých potravin

Z rychlé diety nebo výzvy, které jsou založeny na iracionálním vyřazování různých potravin, se mladý a zdravý organismus oklepe, i když mu tím nijak neprospíváte. Problém je ale to, co není vidět. Každá taková dieta do budoucna zasívá zrnko strachu a pochybností. Pokud vás někdo nabádá v rámci výzvy vynechat pečivo, luštěniny, mléčné výrobky nebo třeba sladké ovoce a cukr, už navždy vás i po jejím skončení bude hlodat pochybnost, zda byste tyto potraviny neměli přestat jíst úplně. Už navždy budete mít pocit, že mango nebo banány jsou příliš sladké, mrkev obsahuje příliš cukru a že kvůli mléčným výrobkům se ve vašem těle množí zánět, o němž ani nevíte. U pravidel pro oblíbený  třicetidenní “restart” Whole30 jsem se dočetla následující: “I nepatrné množství zánětlivého jídla zničí uzdravující cyklus. Kousnutí do pizzy, trocha mléka do kávy, olíznutí lžíce při míchání těsta se během 30 dní diety rovná přerušení uzdravujícího procesu a je potřeba začít od prvního dne nanovo.” No tak ale.. přijde vám tohle normální?

Až si za pár měsíců řeknete, že se musíte po letních party a dovolené se stravováním all inclusive hodit do formy, opět začnete tím, že budete bez jakéhokoliv racionálního důvodu část normálních potravin vynechávat. Pořád dokola. A váš život se točí v nesmyslných dietách a bezdůvodných omezeních. Každý den odpovídám na zprávy zoufalých dietářů. Všichni chtějí to stejné – vědět, co tedy opravdu mohou jíst.

Umíte křupavou pečenou zeleninu? TADY najdete návod >>>

2) Výčitky z neúspěchu a negativní vztah k vlastnímu tělu

Nepřinesla vám výzva stejné výsledky jako blogerce či kamarádce, která ji doporučila? Nebo jste jí vůbec nezvládli dokončit? Místo aby se lidé zamýšleli nad tím, jak nesmyslné krátkodobé diety a různé “challenge” jsou, vyčítají sami sobě, že je nezvládli. Únavu a hlad vnímají jako vlastní selhání a nedostatečně pevnou vůli. Nedosažení kýženého výsledku zase přičítají tomu, že “oni nikdy nezhubnou a nemá smysl se do žádného hubnutí příště pouštět.”

Upřímně, to, že dokážete vydržet hladovku nebo měsíc bez pečiva z vás nedělá lepšího člověka. Stejně tak vám nezvedne sebevědomí 30denní drsný workout podle videa na YouTube, z něhož vás budou bolet kolena, neužijete si ho a sport si zprotivíte na dalších několik týdnů. Sebedůvěru vám přinese jen dlouhodobá změna, která vás bude bavit, bude vám dělat radost a nakonec uvidíte i výsledky. A ty si udržíte. Nikde není napsáno, že každý hubne stejně rychle a nikde není napsáno, že začít cvičit znamená z 0 na 100.

Skvělá kefírová buchta s tvarohem a ovocem. Zkusit jí můžete podle tohoto receptu >>>

3) Marketing versus zdraví

Všechny dezinformace a mýty, které jsou s každou takovou výzvou spojeny, ve vás zanechají zmatek a strach z určitých potravin. A přitom většina takových diet/výzev je naprostým výsměchem skutečné vědě. Například z výše zmíněného programu Whole30 si odnesete dojem, že obiloviny a luštěniny jsou zánětlivé. A to rozhodně nejsou. Neexistuje pro to jediný vědecký důkaz. Whole30 je dieta vymyšlená manžely Melissou a Dallasem Hartwingovými, kteří výživu nikdy nestudovali, slibuje lidem nejen “stravovací restart”, ale i vyléčení některých geneticky podmíněné celiakie nebo Crohnovy choroby. Manželé Hartwingovi sice nemají žádné adekvátní vzdělání v oblasti výživy, jsou ale skvělými marketéry a eliminační dietou Whole30, která se nezakládá na žádné vědecké studii, zvládli přesvědčit lidi po celém světě.

Jste-li zdraví, bude vás tento nesmyslný restart stát jen 30 dní života. Co když se ale do takové diety pustí někdo s cílem vyléčit se z výše zmíněných chorob? Lidé s celiakií i Crohnovou chodobou jsou ohroženi nedostatkem některých důležitých živin a postavit jim plnohodnotný jídelníček není jednoduché. Pokud se ještě pustí do vyřazování dalších a dalších potravin, které by vyřazovat ani nemuseli, a takovou “léčebnou” dietu budou pravidelně opakovat, může to už být problém.

4) Neudržitelnost

Chcete-li na svém stravování něco změnit nebo zhubnout, nestačí hloupá XYdenní výzva, hladovka a “stravovací restart”. Žádný takový restart totiž neexistuje. Funguje jen porozumění základním principům stravování, selský rozum a trpělivost. 

Podívejte se na recept na skvělou zelenou polévku se ztraceným vejcem. Najdete ho přímo TADY >>>

Doporučené