Categories O motivaci, O životě

Jak zkrotit výčitky z jídla?

Posted on
Jak zkrotit výčitky z jídla?

Ptáte se, co mi pomohlo přestat řešit ostatní, srovnávat se s nimi a zvítězit nad tím nejhorším protivníkem ve hře „Porucha příjmu potravy“ – nad sebou. Rozhodla jsem se sepsat pár rad, které by vám možná mohly trochu pomoci na cestě k vnitřnímu uzdravení.

Tyhle články pro mě nejsou úplně příjemný, protože je čtou moje kolegyně, kamarádky i rodina. Nejčastější otázka, kterou na mě ale máte je ta, co mi pomohlo, začít opět normálně bez výčitek jíst. Abych přestala řešit, že najednou přibírám, co mi pomohlo přestat se zabývat jen tím co jsem snědla, kolik jsem toho snědla, co mi pomohlo zbavit se pocitu, že když si dám kopeček zmrzliny nebo kostičku čokolády nebo nestihnu cvičit, že se druhý den ráno probudím minimálně o deset kilo těžší. Jdeme na to.

Článek je věnován spíš nežnějšímu pohlaví, proto mluvím přímo k vám, holkám.

Přestaňte si zkoušet své staré oblečení

Pokud začnete přibírat na váze, logicky se do staré velikosti po čase nevejdete. Takže se do něj nesnažte pro jistotu soukat, jestli je to jako ještě dobrý, protože vy přeci nechcete, aby to bylo „ještě dobrý“. Rozhodněte se, že si koupíte pro novou „sebe“ hezčí a nové oblečení, které vám bude sedět a bude vám slušet.

Přestaňte se neustále vážit

Tělesná hmotnost může během měsíčního cyklu oscilovat třeba i v rozmezí tří kilogramů. Zbytečně se pak stresujete. Na váhu si stoupejte vždy jednou za měsíc zhruba stejnou dobu. Nejméně vážíte těsně po skončení menstruačního cyklu, nejvíce naopak těsně před jeho začátkem.

Nebojte se, že to už nepůjde zastavit

Nadváha a obezita je nejčastěji problém lidí, kteří dlouhodobě převyšují energetickým příjmem svůj výdej. V nezdravém životním stylu je navíc nezastaví ani to, že postupně čím dál víc přibírají. Vy máte na čem stavět a rozhodně se vám nemůže stát, že se večer navečeříte a ráno se probudíte obézní. Stejně jako hubnutí, i přibírání nejde přes noc a je to běh na dlouhou trať.

S nikým se nesrovnávejte

Nesrovnávejte se s modelkami a herečkami v časopisech a na bilboardech. Všechny fotky procházejí menší či větší retuší a i Simona Krainová při ní přijde o kus nevyhovujícího stehna.

Podívejte se na stravovací zvyky svého okolí

Podívejte se na kamarádky, sestry nebo spolužačky, které jsou štíhlé, i když si občas dopřejí po obědě zmrzlinu, aniž by nejedly a cvičily 3 hodiny denně. Některé jsou dokonce štíhlé a přitom jí nezdravě a třeba ani nesportují. Proč byste měly být zrovna vy obézní, když bude váš jídelníček poskládaný ze zdravých surovin a budete se pravidelně hýbat?

Nevnímejte sport jako povinnost

Hýbejte se pravidelně, ale nemějte výčitky z toho, že vám něco přerušilo cvičební plán, ať už je to dovolená, výlet, práce nebo nemoc. Sportovat byste měli proto, že vám to dělá radost, ne proto, abyste si mohli dát večeři. Pokud máte náročný den, dorazíte domů v deset večer, rozhodně byste neměli jít ještě cvičit, abyste mohli jít v klidu spát. Tělo potřebuje pohyb a zároveň odpočinek. Máte jenom jedno, buďte k němu hodné.

Nesrovnávejte své porce s porcemi influencerek a bloggerek na instagramu!

Instagram není realita, nikdy nevíte, jestli samotný salát vyfocený na talíři nebyl doplněk jídla, které už tolik za fotku nestálo nebo jestli k němu nepřišel grilovaný hermelín. To, že malá porcička těstovin je fotogenická neznamená, že si pak holky po vyfocení nenaplní pořádně talíř a neposypou je tunou sýra. Na druhé straně, jsou také infuencerky trpící PPP, které fotí ohromné nazdobené porce, které pak vyhazují do koše, zatímco vy přemýšlíte, proč ta holka může tolik jíst a být tak hubená a vy musíte hladovět. Realita není na instagramu, ale tam venku a my, kteří přispíváme, vám z našeho života ukazujeme pouze to, co sami chceme, stejně tak, jako vy, ačkoliv to někdy vypadá, že sdílíme celý náš svět. Instagram není reálný a nemá být. Je to prostor pro umění, estetično a hezké věci, berte ho tak a nežijte jím.

Neměňte extrém za extrém

Rozhodně byste neměli řešit léčbu z PPP tak, že začnete s veganstvím, raw stravou, paleo dietou nebo jiným extrémem. Opět se jedná o výživové směry, kde řadu věcí nesmíte a mají přísná pravidla. Extrémní výživový směr není léčba poruchy příjmu potravy, ale pouze další náhrada, která vás nějakým způsobem omezuje a vy tak pokračujete ve svém dosavadním myšlení, jen trochu jinak.

Pracujte s tím, co máte

Podívejte se, jak vypadají vaši rodiče a představte si je v té nejlepší formě. Nejsou typičtí ektomorfové, nemají dva metry a od přírody vyhublou postavu? Pokud jsou vaši rodiče spíše mezomorfní typy, tedy středně vysocí, ani vyhublí, ani od přírody podsadití, potom nemůžete vypadat, jako Diana Kobzanová. Pokud budete zdravě jíst a pravidelně v rozumné míře sportovat, budete atletičtí, osvalení a budete vypadat perfektně. Budete-li chtít oklamat genetiku, budete vyhublí, nemocní a bez energie, protože půjdete proti vaší přirozené tělesné konstituci. Jednou mi někdo řekl, že to je stejné, jako kdyby chtěl být buldok ratlíkem. Že když nebude jíst, tak stejně nebude ratlík, bude jen nemocný a vyhublý buldok. Tenkrát mě to urazilo, ale dnes chápu, co tím ten dotyčný myslel. Smiřte se s tím, co nemáte a z toho co máte vytlučte to nejlepší.

Vaše vyjímečnost netkví v tom, kolik vážíte

Každý den řeší svět milion velkých i malých problémů. Pokutu v tramvaji, zapomenutý nákup v obchodě, nepříjemnou kolegyni v práci, záplavy, zemětřesení, nedostatek pitné vody v rozvojových zemích a nikoho vaše stehna nezajímají. Pro lidi budete zvláštní tím, že se na ně jen tak usmějete v tramvaji nebo jim nabídnete pomoc, když si neví rady. Tím se měří výjimečnost pro okolí. Vaše stehna jsou každému úplně fuk.

 

Mějte se krásně a mějte se rády! #mejserada

2 comments

2 comments

  1. Smekám,jak nádherně citelně,pravdivě a bez zbytečných příkras napsáno.Muselo to být velmi těžké.Ale jak sama píšete: i kdyby to pomohlo jen jednomu člověku,má to smysl.
    Bohužel si rodiče ,a nejen Ti,neuvědomují,kolik psych. zla můžou napáchat byť jen jedinou větou,nevhodnou otázkou nebo rádoby vtipným komentářem.
    Na Váš blog jsem narazila poměrně nedávno a jsem nadšená.Už dost Paleo,Whole 30,,Low carb….atd.Stačí jíst s rozumem a klidně vše.
    Díky za Vás,Vaši ,,osvícenost“,Vaše znalosti…dělejte dáĺ,co děláte.Má to smysl.
    S 💝 Jana

    1. Jano, moc Vam dekuji, za takovy komentar. Hrozne si ho vazim a nedokazete si predstavit, jakou z nej mam radost. 💜 Diky moc! Tyhle reakce jsou asi nejlepsi odmena pro kazdeho, kdo se snazi neco predavat druhym. Mejte se krasne. 💜🙏

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučené