Categories O potravinách, O výživě, Užitečné tipy

Kokosový olej – je zdravý nebo ne?

Posted on
Kokosový olej – je zdravý nebo ne?

Názory na kokosový olej se v dnešní době velice liší, především díky boomu alternativních výživových směrů. Bohužel z důvodu, že v těch samých médiích hovoří každý týden jiný odborník s jiným názorem, začínají být běžní spotřebitelé zmatení, zda tedy ano nebo ne. Takže jak to tedy s kokosovým olejem je doopravdy?

Kokosový olej obsahuje 90 % nasycených mastných kyselin. Na tom se shodneme všichni. Že jsou nasycené mastné kyseliny ve velké míře škodlivé pro organismus, zvyšují hladinu cholesterolu a celkových tuků v krvi a přispívají ke kardiovaskulárním onemocněním, tam se také všichni shodneme. Dále se už ale názory odborníků a výživových poradců rozcházejí.

Podle studií je kokosový olej zdravější než máslo, ale kvalitním olejům nesahá po paty.

Jeden z názorů na kokosový olej, se kterým se můžeme setkat je ten, že řetězce nevhodných nasycených mastných kyselin v něm jsou středně dlouhé a proto se ihned odbourávají v játrech na energii. Jednoduše řečeno: nevhodné mastné kyseliny v tomto oleji se vyskytují v takové formě, že vlastně až tak nezdravé nejsou. Tito výživoví poradci kokosový olej doporučují jako nejlepší tuk na planetě zemi. Proti nim stojí názor, který mezi odborníky převažuje, a to ten, že nasycené mastné kyseliny jsou stále nasycenými mastnými kyselinami a jejich účinek na lidské tělo je pořád stejný.

Přečtěte si článek obecný článek o tom, proč jsou některé tuky zdravější a kde je hledat.

Nezávislá světová zdravotnická organizace WHO na základě důvěryhodných vědeckých studií stále řadí tento olej mezi ty méně vhodné, které by se neměly konzumovat příliš často. Na základě posledních studií, které jsem se snažila vyhledávat i ve vědeckých časopisech, je prokázáno, že kokosový olej má menší vliv na zvyšování hladiny cholesterolu a vznik onemocnění srdce a cév než máslo, ale jeho vliv na zdraví se kvalitním rostlinným olejům rozhodně nepřibližuje.

Kokosový olej vám s rozumné míře neublíží, ale po kilech ho nejezte.

Díky vysokému podílu nasycených mastných kyselin je vhodný pro tepelnou úpravu. Extra virgin pro šetrnou, ten rafinovaný snese i teploty vyšší. Další jeho vlastnosti se využívá například při výrobě „ledové“ čokolády nebo Lindt pralinek. Kokosový olej taje při teplotě kolem 23-26 °C, tedy při teplotě v ústech, a vytváří dojem ledové chuti.

Závěrem bych to tedy shrnula tak, že v rozumném množství není kokosový olej zdraví škodlivý, ale vzhledem k vysokému podílu méně vhodných nasycených kyselin by se měl konzumovat umírněně, zhruba v takovém množství, jako třeba máslo. Upřednostnila bych rozhodně kvalitnější oleje jako je olivový, avokádový, řepkový, aj.

Hlavně je důležité si uvědomit, že to je stále tuk a ten by ve stravě měl mít menšinové postavení, ať je jakýkoliv. Rozhodně není cestou ke štíhlé postavě a raw zákusky s kokosovým olejem nejsou dietní mlsání, jak by se mohlo zdát. Vzhledem k čerstvým nezpracovaným surovinám jsou zdravější, než řada zákusků, které někde koupíte, ale i k nim je třeba se stavět jako k zákusku, ne k něčemu, čeho můžu sníst každý den 3 velké kusy bez výčitek.

Na druhé straně, jako s kosmetickým přípravkem s ním šetřit nemusíte, vlasy i tělo skvěle hydratuje a krásně voní.

Vyzkoušejte kokosový „Bounty“ cheesecake.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučené